INBOUND MARKETING BLOG

  • Stefan Materzyński
  • 09-1-2015
  • call-to-action, CTA, e-book, e-booka,

effective e-bookBez znaczenia czy dopiero zaczynasz przygodę z pisaniem e-booków, czy wiesz już „z czym to się je”, powinieneś bez przerwy śledzić najnowsze trendy dotyczące tego rodzaju kontaktu z odbiorcą i na bieżąco monitorować zainteresowania swojej grupy docelowej. Być może nadszedł czas na zmianę retoryki, bo zyskałeś na tyle zaufane grono, że możesz pozwolić sobie na większą swobodę podczas pisania i wygenerować wartościowy lead?

Utrzymaj e-booka w stylu Twojej marki

Trudno być obiektywnym oceniając własną twórczość, ale postaraj się spojrzeć obiektywnie na e-book, którego umieściłeś na swojej stronie.
Oceń czy nie odstaje on zarówno pod względem merytorycznym, jak i wizualnym od innych elementów.
W ten sposób dasz użytkownikom dowód, że działasz w sposób konsekwentny, a także, że w opublikowanym przez Ciebie źródle wiedzy, znajdą informacje w podobnym do dotychczasowego stylu, dzięki któremu są właśnie Twoimi wiernymi czytelnikami.

Poznaj 11 elementów składowych e-booka, które skutecznie przyczynią się do zwiększenia jego popularności.

1. Interesujący i opisowy tytuł.
Nic tak nie przyciągnie odbiorców, jak tytuł e-booka dopasowany do tematu który poruszasz. Powinien zawierać chwytliwą, konkretną i trafną tezę.
Planując tytuł warto wykorzystać pewne triki:
• Skup się na korzyściach, które użytkownik osiągnie dzięki jego przeczytaniu: „Poznaj”, „Dowiedz się”, „Sprawdź!”, „Naucz się”, „Zaplanuj” itp.
• Zacznij od cyfry, jak np. w przypadku tego artykułu.
• Możesz użyć epitetu: „krótki”, „szybki”, „niezawodny” podręcznik.
• Tytuł może być przewrotny.
• Umieść w nim znaną sentencję, przysłowie, skojarzenie.
Ważne jest, żeby tytuł konkretnie informował, czego będzie dotyczyła treść e-booka, dlatego pisząc postaraj się zrezygnować z ozdobników, które nie będą stanowiły żadnej wartości dla czytelnika.
2. Charakterystyczna okładka.
Chociaż znane przysłowie przestrzega abyśmy „nie oceniali książki po okładce”, to często o nim zapominamy. Dobrze zaprojektowana, a jednocześnie przejrzysta okładka jest w stanie przeciągnąć naprawdę wielu odbiorców. Umieść tytuł w widocznym miejscu, krótki abstrakt, który Twoim zdaniem trafnie opisze zawartość e-booka, dodaj odpowiedni obrazek i logo swojej firmy.
3. Spis treści.
Ten element to ukłon w stronę odbiorcy, który szybciej trafi do informacji, które go interesują, a jednocześnie spis, pozwalający Ci na uporządkowanie treści. Spis także możesz podzielić na większe partie, segregując go w odniesieniu do obszerniejszych rozdziałów.
4. Strona autora.
Przed każdym rozdziałem, esejem czy artykułem warto umieścić notkę dotyczącą jego autora. Zazwyczaj lubimy zapoznać się z opisem osoby, z której wiedzy będziemy korzystali. Umieszczenie krótkiej informacji o autorze to także element personalizacji marki. Dzięki temu czytelnik dowiaduje się, że za autorstwem e-booka nie kryje się bezosobowa korporacja, a konkretni ludzie, którzy także w przypadku jakichkolwiek pytań mogą służyć pomocą, gdy udostępnimy ich dane kontaktowe np. adres e-mail.
5. Podział treści wewnątrz e-booka.
Zastosowanie wewnętrznych podziałów e-booka umożliwia nie tylko dokładne poinformowanie internauty, z jakim rodzajem treści będzie miał teraz do czynienia, ale także pozwala odpocząć zmęczonym oczom i ułatwia późniejszy powrót do lektury. Nikt z nas przecież nie chciałby przerywać lektury w nieokreślonym miejscu. Dzieląc e-booka na rozdziały, ułatwimy czytelnikowi zapamiętanie miejsca, w którym skończył i usystematyzujemy jego wiedzę.

effective e-book1
6. Umieszczenie ikon portali społecznościowych.
Ikony pomogą w łatwym przejściu czytelników do naszego profilu w mediach społecznościowych. Możemy zawrzeć informację, że czekamy na ich opinie, recenzje a także dyskusje wokół tematu, który podjęliśmy pisząc e-booka.
7. Elementy graficzne.
Podczas pisania z pewnością nie raz pomyślałeś, że łatwiej byłoby przedstawić niektóre dane za pomogą grafu, tabelki lub ikonografiki, a nie żmudnie opisywać kolejne statystyki czy następne etapy projektu. Zadbaj o to, aby wszystkie elementy graficzne były spójne z resztą e-booka. Staraj się zachować zbliżoną kolorystykę, wykorzystaną na swojej stronie domowej. Rozważnie dobieraj grafiki, tak aby wnosiły konkretną wartość do e-booka, a nie stanowiły jedynie przerywnik, przy większych partiach tekstu, co oczywiście też nie jest najgorszym rozwiązaniem.
8. Odnośniki zewnętrzne.
Nie bój się kierować użytkownika na strony, na których temat przez Ciebie wybrany także jest poruszany. Zwróć jego uwagę na ciekawe dyskusje toczące się wokół niego czy profile/blogi osób, stanowiących autorytet w danej dziedzinie. To sprawi, że e-book stanie się szerokim kompendium wiedzy, a także źródłem opisu tematu z różnych punktów widzenia.
9. Zoptymalizowany format.
Pamiętaj, że czytelnicy poruszający się w przestrzeni online, korzystają do tego z różnych urządzeń. Postaraj się zbudować e-booka tak, aby był on kompatybilny z urządzeniami mobilnym. Możesz także umieść jego specjalną, odrębną wersję, przeznaczoną dla tego typu nośników.
10. Finałowe Call-to-Action.
Użytkownik przeczytał Twojego e-booka i z pewnością jest zainteresowany dalszymi informacjami, które możesz mu dostarczyć. Chce wykonać krok dalej, ale nie ma żadnego elementu, który mógłby go pokierować we właściwą stronę. Nie możesz pozwolić sobie na błąd nieumieszczenia CTA na koniec e-booka. Pamiętaj, aby miał on charakter ściśle motywujący do konkretnego dział[huge_it_forms id=”1″]ania.

źródło: blog.hubspot.com

New Call-to-action