INBOUND MARKETING BLOG

5 KLUCZOWYCH TRENDÓW E-COMMERCE W PRZYSZŁOŚCI

  • Stefan Materzyński
  • 10-3-2017
  • e-commerce,
Magazyn the Guardian opublikował niedawno zaskakujący artykuł na temat nadchodzących trendów w e-commerce. Autor stawia dość przewrotną tezę, że przyszłością e-handlu są „cegły i zaprawa murarska”, czyli przeniesienie biznesu z cyberprzestrzeni do realnego świata. Nowy trend zapoczątkował m.in. jeden z największych potentatów e-handlu, firma Amazon.com, która otworzyła swoją pierwszą „tradycyjną” księgarnię w Seattle, wzbudzając tym niemałą sensację. Czy rzeczywiście jesteśmy świadkami końca ery handlu elektronicznego jaki znamy dzisiaj? Jakie trendy w e-commerce będą dominować w nadchodzących latach?  

Wielokanałowość

5 kluczowych trendow e-commerce w przyszłości - wielokanałowość

Oczywiście nie ma jeszcze powodów do paniki. Biorąc pod uwagę rosnącą w gwałtownym tempie liczbę użytkowników sieci, nic nie wskazuje na to żeby przestała ona być jednym z najefektywniejszych narzędzi współczesnego marketingu. Artykuł wskazuje jednak na pewien ważny trend, coraz częściej pojawiający się w e-handlu, a mianowicie na potrzebę docierania do klientów za pomocą różnych kanałów marketingowych.

Według analityków ds. handlu detalicznego w firmie Forrester Research, największym współczesnym wyzwaniem dla firm próbujących zaistnieć online jest przebicie się przez błyskawicznie rosnącą konkurencję (obecnie istnieje ponad 800 000 sklepów internetowych, a wszystkie starają się zwabić klientów za pośrednictwem wyszukiwarki Google!). Wniosek jest prosty: im więcej źródeł, za pomocą których docieramy do naszych odbiorców (blogi tematyczne, media społecznościowe, organiczne wyniki wyszukiwania, e-mail marketing, etc.), tym większą mamy szansę na sukces. Wśród trendów, które zdominują e-commerce w nadchodzących latach, wielokanałowość wiedzie zdecydowany prym.

Personalizacja

Skuteczny przekaz marketingowy nie jest skoncentrowany na oferowanym produkcie tylko na potrzebach potencjalnego odbiorcy, a współczesny klient oczekuje przede wszystkim indywidualnego podejścia. Spersonalizowane reklamy dynamiczne, e-maile czy oferty stworzone na podstawie analizy zachowania online każdego odbiorcy (odwiedzanych stron, czytanych treści, poprzednich zamówień, itd.), powoli przestają być nowinką, a stają się obowiązującym standardem. Ten trend zdecydowanie utrzyma się w e-handlu, a postęp technologiczny i coraz bardziej zaawansowane programy do automatyzacji marketingu pozwolą na jeszcze precyzyjniejszą segmentację potencjalnych klientów.

Dla 64% konsumentów, satysfakcja z obsługi i pozytywne wrażenie są ważniejsze niż atrakcyjna cena produktu!

Prostym, ale jednocześnie bardzo skutecznym przykładem personalizacji w e-handlu jest taktyka stosowana przez Allegro czy wspomniany wcześniej Amazon: za każdym razem, kiedy oglądamy dany produkt, na dole strony wyświetlają się powiązane oferty, przeglądane przez użytkowników o podobnych zainteresowaniach. Korzyść jest podwójna: z jednej strony pomagamy odbiorcy znaleźć to czego potrzebuje, z drugiej, w nienachalny sposób reklamujemy nasze produkty.

Dane, dane i jeszcze raz dane!

Oczywiście personalizacja przekazu marketingowego nie byłaby możliwa bez szczegółowej analizy olbrzymiej ilości danych zebranych o naszych potencjalnych klientach. Dlatego e-commerce i marketing internetowy w przyszłości staną się mniej intuicyjne, a coraz bardziej oparte na konkretnych liczbach i wynikach. Każde nasze działanie stanie się maksymalnie wymierne. Będziemy mogli dokładnie obliczyć wskaźnik konwersji i zwrotu z inwestycji dla każdego opublikowanego artykułu, e-booka czy kampanii w mediach społecznościowych. Ten wyraźny trend w e-handlu pozwoli nam mądrzej inwestować i skuteczniej docierać do potencjalnych klientów.

Automatyzacja marketingu

Stworzenie oferty skrojonej na miarę, czyli idealnie dopasowanej do potrzeb i profilu każdego z obiorców, wymaga oczywiście odpowiednio zaawansowanego systemu operacyjnego, bez którego analiza tak olbrzymiej ilości danych nie byłaby możliwa. Najbardziej rozbudowane systemy typu marketing automation są w stanie przewidzieć potrzeby potencjalnych klientów na podstawie historii wyszukiwania, dokonanych zakupów lub przeczytanych artykułów, a następnie „opakować” ofertę w atrakcyjny dla danego odbiorcy sposób: indywidualny przekaz mailowy czy też dynamiczne treści na stronie sklepu.

Co ciekawe, niektóre oprogramowania (np. HubSpot) posiadają funkcję integracji z Google Adwords, umożliwiającą maksymalną personalizację działań remarketingowych. Dzięki temu, użytkownikom, którzy odwiedzili już kiedyś naszą stronę, mogą wyświetlać się nasze reklamy, za każdym razem, kiedy wyszukują powiązanych produktów lub usług za pomocą Google.

Koszt utrzymania istniejącego klienta jest do 25x niższy niż koszt pozyskania nowego!

Mobilność

5 kluczowych trendow e-commerce w przyszłości - mobilność

We współczesnym, zabieganym świecie smartfony czy tablety nie służą nam już tylko do sprawdzania poczty czy przeglądania prasy. Coraz częściej robimy za ich pośrednictwem zakupy. Dlatego kolejnym ważnym trendem, który zdominował handel elektroniczny, jest optymalizacja stron internetowych pod kątem urządzeń mobilnych. Funkcje takie jak intuicyjna nawigacja czy możliwość zapamiętania historii i wyświetlania otwartych stron na innych urządzeniach wpływają na pozytywne doświadczenie użytkownika, a brak funkcjonalnej strony mobilnej, przystosowanej do różnych ekranów, może zaważyć o porzuceniu zainteresowania naszą firmą.

Podsumowując, posiadanie świetnego produktu to tylko połowa sukcesu. Jego druga część zależy od dobrego marketingu. Śledzenie i wdrażanie najnowszych trendów w e-handlu, pozwoli nam wyjść naprzeciw oczekiwaniom potencjalnych klientów, i pozostać konkurencyjnymi na coraz bardziej zatłoczonym rynku e-commerce.