INBOUND MARKETING BLOG

  • Stefan Materzyński
  • 19-12-2014
  • e-mail, e-mail marketing, lead nurturing, newsletter,

e-mailmarketinguserBez względu na to czy prowadziłeś już kampanię mailingową czy zastanawiasz się nad jej uruchomieniem, pewnie nie raz myślałeś o rodzaju treści które możesz publikować.
Chcesz informować subskrybentów o cotygodniowych promocjach? Jak często chcesz kierować do nich swój przekaz? Czy dedykowane wysyłki znacząco poprawią Twoją sprzedaż i usprawnią przepływ kanału marketingowego?
Są to podstawowe pytania na które powinien odpowiedzieć każdy profesjonalny marketingowiec przed wyborem formy e-mail marketingu.

Newsletter

Wiele firm wysyła newslettery w celu przypomnienia klientom o swojej ofercie.
Zanim zdecydujesz się na ten rodzaj e-mailingu zdefiniuj cele, na których Ci zależy. Być może chcesz, aby przez regularne dostarczanie swojej oferty stać się pierwszą marką o której pomyślą kupujący, gdy będą chcieli skorzystać z dobra, które oferujesz. Jak już pomyślisz o priorytetach miej na uwadze dane które pomogą Ci w analizie postępów jakie osiągasz dzięki temu rodzajowi komunikacji.
Zalety:
1. Promowanie swojej marki – wyrobienie w użytkownikach nawyku otrzymywania wiadomości od Ciebie i oczekiwania na kolejne.
2. Odnawianie kontentu – newsletter informuje o treści, która została już opublikowana. Dzięki temu możesz ponownie zwrócić uwagę użytkowników na treść, która cieszyła się największą popularnością lub zwrócić uwagę na nową.
3. Różnorodność – forma newslettera daje możliwość poinformowania użytkowników o ważnych informacjach dotyczących marki przez opublikowanie nowego postu na blogu przez nową ofertę, a kończąc na specjalnym rabacie dla nowych klientów.

E-mail streszczający

Podobnie jak newsletter składa się z informacji, które zostały już opublikowane. Jednak w odróżnieniu od niego pełni rolę „ekstraktu” tzn. zawiera wszystkie najważniejsze informacje np. z całego tygodnia, miesiąca, zebrane w jednym miejscu. Często e-maile streszczające zawierają ranking chociażby najczęściej kupowanych książek, najchętniej odtwarzanego utworu muzycznego czy zestawienie najpopularniejszych produktów w danej kategorii.
Jednym z najważniejszych elementów „ekstraktu” jest przejrzystość. Znajduje się w nim zazwyczaj dużo linków i podpunktów, dlatego ważne jest aby użytkownik nie odniósł wrażenia zasypania gradem informacji.

Wiadomość jednorazowa

Zawierają informację tylko o jednej ofercie. Pozwala zawiadomić użytkowników np. o publikacji nowego e-booka. Maile jednorazowe ułatwiają w sposób najbardziej naturalny lokowanie call-to-action. W tym kontekście ich budowa znacząco przypomina landing page. Użytkownik otrzymuje konkretną treść, w zamian za konkretne działanie.
Zalety:
1. Skupienie na call-to-action – w odróżnieniu od newslettera, dedykowany e-mail pozwala zbadać zainteresowanie, jakim cieszy się konkretna treść call-to-action.
2. Łatwe do zaprojektowania – dedykowany e-mail nie musi zawierać wielu podziałów tekstów i grafik. Powinien być przejrzysty i skupiony wokół jednej, konkretnej wiadomości.
3. Proste do analizy – e-mail zawierający jeden komunikat, szybko pozwoli Ci zbadać swoją skuteczność, gdyż odzew ze strony użytkowników będzie dotyczył konkretnej informacji którą dostarczyłeś im w mailu. Będziesz mógł sprawdzić wskaźnik CTR, liczbę odsłon landing page i śledzić długoterminowy wskaźnik ROI.

email-marketing

Lead Nurturing

Składowy element techniki Inbound marketingowej. Aby go stworzyć należy przejść przez etap poznania potrzeb oraz zwyczajów swoich subskrybentów. znając te szczegóły będziesz w stanie dopasować treść, spersonalizować ją oraz uczynić atrakcyjną dzięki informacjom na temat treści których poszukiwał użytkownik.
Zalety:
1. Automatyzacja – gdy już uruchomisz lead nurturing możesz zapomnieć o prowadzeniu kampanii, gdyż wszystkie maile będą wysyłane automatycznie wg. ustalonego przez Ciebie harmonogramu.
2. Personalizacja – badania udowodniły że maile spersonalizowane cieszą się o wiele większą skutecznością, niż te wysyłane masowo. Są one dopasowane do ustalonych zachowań użytkownika , co daje poczucie ze jesteś świadomy ich potrzeb.

Wysyłki sponsorowane

Wszystkie typy wcześniej omówionych maili są kierowane do Twojej własnej bazy kontaktów. Inaczej jest z mailem sponsorowanym. Przy tego rodzaju mailingu, „podczepiasz” swoją treść pod wiadomość wysyłaną przez inną firmę. Powinieneś wypróbować ten rodzaj mailingu, jeśli chcesz zdobyć nowych odbiorców.
Korzyści:
1. Odpowiednio dobrany target – przy wysyłce maila dołączonego do Twojego partnera masz możliwość dokładnego sprecyzowania grupy docelowej do której chcesz trafić.

Komunikacja automatyczna

Jest to wiadomość e-mail generowana przy konkretnej akcji. Np. użytkownik, chce zarejestrować swoje konto w serwisie i aby to zrobić musi otrzymać e-mail zwrotny z potwierdzającym linkiem. Są to także maile wysyłane przez sklepy e-commerce takie jak np. platforma Allegro, potwierdzające dokonanie zakupów i np. etap na którym znajduje się realizacja zamówienia.
Korzyści:
1. Bardzo wysoki CTR – użytkownicy bardzo często otwierają te wiadomości, gdyż albo chcą dokończyć rozpoczęte działania albo sprawdzić czy ich zamówienie zostanie poprawnie zrealizowane. Warto rozważyć w tym miejscu zawarcie dodatkowych treści, mając świadomość, że prawdopodobieństwo zapoznania się z nimi prze użytkownika jest bardzo duże.

New Call-to-action