INBOUND MARKETING BLOG

Content marketing nowym sposobem na pozycjonowanie stron!

  • Stefan Materzyński
  • 26-9-2014
  • content, content marketing, Google, pozycjonowanie, SEO, treść,
qualityContent marketing to nic innego, jak marketing treści, czyli tworzenie i publikowanie ciekawych dla danej grupy odbiorców (leadów sprzedażowych) tekstów. To właśnie one mają znaczący wpływ na  pozyskiwanie nowych klientów oraz utrzymywanie dobrych relacji ze stałymi odbiorcami.

Warto zaznaczyć, co kryje się pod słowem „treści”. Są to nie tylko artykuły czy posty na blogach, ale także specjalne e-booki, treści graficzne, a nawet e-video czy webinaria. Innymi słowy, „content” to wszystkie publikacje dokonywane za pomocą internetu.

Content Marketing solidną podstawą SEO

Na przestrzeni ostatnich kilku lat, content marketing nieco zwiększył swoją funkcję. Stał się on bowiem solidną podstawą SEO (Search Engine Optimization), czyli optymalizacji dla wyszukiwarek internetowych, nazywanej potocznie pozycjonowaniem stron. Właśnie z tego powodu specjaliści od SEO coraz częściej używają stwierdzenia „Content is king”. Oznacza to, że content zaczął być tworzony nie tylko dla ludzi, ale także dla wyszukiwarek, klasyfikujących treści w taki sposób, aby odbiorca otrzymał te, których rzeczywiście poszukiwał.

search

Nowe SEO – jakość wygrała z ilością!

Niewątpliwie doszło do zmiany w postrzeganiu SEO na przestrzeni ostatnich kilku lat. Do tej pory skuteczne pozycjonowanie oznaczało tworzenie dużej ilości treści, która stale i regularnie rosła. Dzięki temu treść pojawiała się w wynikach wyszukiwania, przez co oferowany produkt mógł bezpośrednio trafić do internautów, czyli leadów sprzedażowych. Jakość publikowanych treści nie miała znaczenia. Liczyła się tylko liczba artykułów i postów. Aby ją zwiększyć, niektórzy zajmowali się sztucznym kreowaniem podstron, które posiadały automatycznie wygenerowaną treść. Miało to wpływ na ogólną jakość informacji publikowanych za pomocą internetu. Przyjrzyjmy się teraz przykładom treści, które prezentują niską jakość:

  • Strony wyników wyszukiwania
  • Kilka podstron serwisu zawierających identyczną treść
  • SPAM na forach internetowych
  • Treść wygenerowana automatycznie
  • Kopie haseł z Wikipedii
  • ponowne publikowanie treści już wcześniej umieszczonych w sieci

Google, widząc do jakiego bałaganu doprowadziło tworzenie treści niskiej jakości i w dodatku niezmierzonej ilości, wprowadziło nowe algorytmy, o wdzięcznych nazwach – PandaPingwin. Algorytm Panda pojawił się w Polsce w 2011 roku. Ma on za zadanie umieszczać najwyżej w rankingu wyszukiwarki Google te strony, które zawierają „dobre treści” i których szuka potencjalny klient. Pozycjonowanie słów kluczowych jest na drugim miejscu. Panda została stworzona także do walki z rozprzestrzeniającym się systemem wymiany linków i póki co, zjawisko to zostało skutecznie ograniczone. Z kolei algorytm Pingwin tępi niskiej jakości materiały, przez odnajdywanie treści sztucznie nasyconej słowami kluczowymi oraz przez analizę linków (wyszukiwanie linków zwrotnych z serwisów, które są niskiej jakości). Najnowszą zmianą wprowadzoną przez Google jest update Pidgeon (z ang.Gołąb). Przyczynia się on do wyświetleń wyników dla fraz lokalnych. Dzięki tym algorytmom, sprawa SEO wygląda nieco inaczej. Skutkiem nowych zmian wprowadzonych przez Google, był (i nadal jest) upadek serwisów kreujących treści niskiej jakości oraz triumf jakości contentu nad jego ilością. W pewnym stopniu Google zmobilizowało marketingowców do tworzenia „dobrych treści” nie tylko dla ludzi, ale i pod kątem wyszukiwarek. Teraz lepsze treści, oznaczają lepszą pozycję strony.

Nowe pozycjonowanie stron, czyli content marketing

Obecnie przepaść między pozycjonowaniem stron, a content marketingiem nie istnieje. Jedynie „dobre treści” mogą gwarantować sukces w osiągnięciu wysokiej pozycji strony internetowej, co jest promocją nie tylko danej marki, ale także dla oferowanych przez nią produktów czy usług. Można śmiało stwierdzić, że to dzięki wyszukiwarkom walczącym z treścią o niskiej wartości zmieniło się pojęcie pozycjonowania stron. Wraz z nim osoby zajmujące się SEO musiały przestawić swoje przyzwyczajenia na inny tor. Teraz firmy przeznaczają większy budżet na lepszej jakości content, bo zdają sobie sprawę, jak wiele od niego zależy. Już w kolejnym poście przyjrzymy się charakterystyce „dobrej treści” i przedstawimy jak ją tworzyć, aby poprawić ranking swojej strony i zająć pierwsze miejsce na na „podium”!

Źródła: poradnik.wfirma.pl, nowymarketing.pl