INBOUND MARKETING BLOG

  • Stefan Materzyński
  • 22-8-2014
  • e-commerce, marketing,

e-commerceOstatnimi czasy coraz częściej słyszy się o e-commerce, ale co to właściwie jest? To nic innego jak alternatywa dla tradycyjnych sklepów, czyli handel elektroniczny. Jego najbardziej popularną metodą są zakupy przez internet. Oczywiście to, że e-commerce charakteryzuje się brakiem bezpośredniego kontaktu między sprzedawcą a nabywcą, nie oznacza, że nie istnieją żadne działania marketingowe, które mogłyby w jakimś stopniu wpłynąć na potencjalnego klienta. Właśnie dlatego skupimy się na tym, jak wykorzystać marketing w e-commerce. Gotowi? Zaczynamy!

Jaki wpływ ma rentowność klientów na działania marketingowe?

W e-commerce najbardziej opłacalnymi klientami nie są nowi klienci, ale ci, którzy ponownie korzystają z usług firmy. Według amerykańskiej szkoły Harvard Business, wraz z  5% wzrostem wskaźnika klientów ponownie korzystających z e-commerce, dochody firmy zwiększają się od 25% aż do 95%! Czy teraz już wiesz dlaczego warto włożyć nieco wysiłku, stosując działania marketingowe, żeby ponownie skierować uwagę klienta na Twoją ofertę?

Jak rozpocząć wdrażanie marketingu do e-commerce?

Sekretem, żeby klienci odpowiedzieli na Twój marketing, jest dostosowanie się do ich zainteresowań. Jest na to tak wiele sposobów, że z pewnością można się zagubić w ich gąszczu, dlatego proponujemy Ci kilka sposobów jak sobie z tym poradzić.

  • Stwórz listę najważniejszych klientów, czyli tych, którzy przynoszą największy dochód Twojej firmie. Najłatwiej zrobić to ustalając kwotę, którą wydaje tylko 10% Twoich najbardziej rentownych klientów. To właśnie oni należą do grupy VIP i potrzebują Twojego zainteresowania. Traktuj ich wyjątkowo, zapewniając korzystne transakcje czy ekskluzywne produkty. Prawdopodobnie to Twoi najwięksi fani (i potencjalnie bardzo wpływowy kanał marketingu), dlatego postaraj się ich docenić i zadowolić. Takie działania marketingowe z pewnością przyczynią się do Twojego sukcesu w e-commerce.
  • Stwórz listę profili swoich klientów. Czy sprzedając ubrania, podzieliłeś swoich klientów ze względu na płeć? Czasami klient otrzymuje wiadomości, które go nie dotyczą. Przykładem może być mężczyzna, który po wybraniu sklepu internetowego dokonał zakupu męskiego obuwia. Po czasie otrzymywał emaile z ofertą wszystkiego co tylko możliwe – od damskich bluzek, przez prześcieradła, aż po przybory kuchenne. To zdecydowanie zniechęca do kolejnego zakupu. Można tego uniknąć dzieląc klientów ze względu na płeć czy ich potrzeby. Oczywiście, wszystko zależy czego dotyczy e-commerce, którym zajmuje się Twoja firma.
  • Stwórz listę klientów biznesowych. Aby to osiągnąć wystarczy umieścić w formularzu zamówienia pytanie: „Klient biznesowy czy indywidualny?”. Klient wybierając jedną z dwóch opcji sugeruje która oferta jest do niego dopasowana. Czy na swojej stronie posiadasz specjalną ofertę dla firm? Jeżeli dany klient ją przeglądał lub pobrał, spokojnie możesz dodać go do listy klientów biznesowych.
  • Stwórz listę zainteresowań klientów. Nie wiesz kim są Twoi klienci? Stwórz stronę docelową która pozwoli im zaprezentować swoje doświadczenia. Pozwól im powiedzieć co lubią, a następnie wykorzystaj tę cenną wiedzę! Nie zapomnij o przechowywaniu informacji które produkty są kupowane przez poszczególnych klientów! To może znacznie ułatwić sprawę w przyszłości!

time,-energy,-determination

Korzyści płynące ze stosowanych strategii marketingu w e-commerce

Ten pierwszy krok do sukcesu w branży e-commerce wymaga Twojego pełnego zaangażowania, zainteresowania klientem oraz dopasowania działań marketingowych do profilu Twojej firmy. Tworzenie poszczególnych list, które w przyszłości znacznie ułatwią Twoją pracę, wymaga cierpliwości, ale przede wszystkim zdobywania cennych informacji od Twoich klientów. Pamiętaj, skutkiem włożonej pracy we wdrażanie marketingu do Twojej firmy e-commerce będą klienci ponownie korzystający z Twoich usług oraz nowi klienci, a dzięki nim Twoje zadowolenie i sukces.

Źródło: E-book Ecommerce Reorder Marketing – Best Practices & Examples.pdf – HubSpot