INBOUND MARKETING BLOG

  • Stefan Materzyński
  • 12-12-2014
  • CTR, e-mail, e-mail marketing, ROI,

email marketingWielu marketingowców uważa, że e-mail marketing jest przestarzałym narzędziem i nie wiadomo dlaczego, usilnie próbuje zastępować go aktywnością w mediach społecznościowych.  Po co jednak pozbawiać się silnego kanału komunikacji, którym jest poczta mailowa, jeśli można wykorzystywać oba te kanały?

E-mail marketing w liczbach:

  • Na świecie istnieje ponad 3.2 biliona kont pocztowych.
  • 95% klientów online korzysta ze skrzynki pocztowej. (!)
  • 91% z nich sprawdza ją co najmniej raz dziennie.
  • 77% klientów preferuje kontakt mailowy podczas transakcji zakupowej.
  • E-mail pozwala na niepowtarzalną personalizację.
  • E-mail marketing osiąga wskaźnik ROI (Return of Investment) na poziomie 4300%.
  • Wiadomość mailowa ma zdecydowanie dłuższą żywotność, niż komunikaty serwowane za pośrednictwem social media.

Podstawowe korzyści płynące z użycia maili w komunikacji z klientem:

  • Zidentyfikowanie, na jakim etapie drogi zakupowej znajduje się klient i selekcja komunikatów, które mogą przeprowadzić go przez jej dalsze etapy. Na podstawie informacji dostarczonych dzięki automatyzacji zyskujemy detale dotyczące naszego klienta i dzięki nim jesteśmy w stanie lepiej go poznać, co przełoży się na dokładniejszy dobór oferty, jaką chcemy mu zaproponować.
  • Budowanie zaufania – stworzenie poczucia, że klient nie jest pozostawiony sam sobie podczas zakupów. Asystencja e-maili pozwala mu przekonać się, że realizacja transakcji postępuje i niedługo otrzyma pożądany towar.
  • Tworzenie społeczności – za sprawą ikon społecznościowych, e-mailing pozwala klientowi na znalezienie się we wspólnocie, która również korzysta z danej oferty. Wymiana uwag i spostrzeżeń między użytkownikami może okazać się wartościowym wskaźnikiem. Dzięki niej sprzedawca otrzymuje wskazówki, co poprawić w swojej działalności, a dzięki czemu może liczyć na aprobatę.
  • Utrzymywanie uwagi klienta – klient dawno już nie odwiedzał Twojej witryny i nie dokonywał żadnych zakupów? Wyślij mu przypominającego maila! Możliwe, że w ten sposób znów go zainteresujesz. Kupował kwiaty na Dzień Matki lub czekoladki na Walentynki? Wspomnij, że zbliża się ważna okoliczność podczas której może skorzystać z Twojej specjalnie przygotowanej oferty.
  • Możliwość zaoferowania kupującemu dodatkowego kontaktu za pośrednictwem maila. Dobrze jest poinformować użytkownika, że na każdym etapie realizacji zamówienia jesteś do jego dyspozycji i może liczyć na Twoją pomoc np. poprzez infolinię.
  • Stworzenie z zakupów powtarzalnego cyklu, polegającego na zachęcaniu do ponownego skorzystania z oferty.

 e-mail marketing

Recepty na skuteczny e-mail marketing?

  • Segmentacja kontaktów – dzięki automatyzacji dowiesz się, na jakim etapie drogi zakupowej znajduje się dany kontakt. W zależności od tego będziesz mógł w odpowiedni sposób przygotować przekaz mający zachęcić użytkownika do wejścia na kolejny jej etap.
  • Personalizacja treści – wysyłka maila z podpisem konkretnej osoby, a nie firmy zwiększa współczynnik otwarcia wiadomości od 3 – 5%. Ponadto personalizacja maili zwiększa o 14% wskaźnik CTR i przyczynia się do o 10% większej ilości konwersji użytkowników z odwiedzających witrynę na potencjalnych klientów. Umieść w wiadomości do klienta serdeczne powitanie zawierające np. imię, login, pseudonim. Podziękuj za ostatnie zakupy lub za zainteresowanie ofertą. Możesz zaproponować klientowi produkty komplementarne, które być może wzbudzą jego zainteresowanie. W dalszej części skup się na otrzymanych informacjach i poinformuj użytkownika, że posiadasz szukane przez niego produkty czy usługi.
  • Umieszczenie adekwatnych CTA – stosuj czasowniki typu „sprawdź”, „przekonaj się”, „zobacz”. Sugerują one klientowi otrzymanie konkretnych korzyści w zamian za podjęcie działania.
  • Odpowiednia częstotliwość i czas wysyłki – postaraj się nie zasypywać swoich subskrybentów wiadomościami, szczególnie jeśli nie masz im nic wartościowego do zakomunikowania. Jeśli staniesz się nachalny jest możliwe, że wiadomość zostanie oznaczona jako spam, a serwer z którego wysyłasz maile zacznie tracić wiarygodność.
  • Optymalizacja dla urządzeń mobilnych – nikt nie musi zapewniać, że obecnie model przeglądania Internetu jedynie za pośrednictwem komputera uległ zmianie. Rozpowszechnienie tabletów, smartfonów i innych przenośnych urządzeń skutecznie wymusza tworzenie stron w technice responsywnej.
  • Analiza statystyk – głównym wyznacznikiem skuteczności mailingu jest informacja o CTR (Click-Through Rate). Dzięki niej wiemy, jaki procent wysłanych maili został odczytany. Badanie CTR pozwoli Ci ulepszać swoje wiadomości i sprawdzić jakiego rodzaju maile są najczęściej czytane przez Twoich klientów.
  • Najpierw informowanie o korzyściach, dopiero następnie o cechach produktu: „Dzięki zabiegowi w naszym salonie…”
  • Podlinkowanie jak największej ilości treści, które umieściłeś w e-mailu. To ułatwi potencjalnym klientom szybkie przejście na elementy strony, które najbardziej ich interesują.

źródło: HubSpot Academy

New Call-to-action