INBOUND MARKETING BLOG

  • Stefan Materzyński
  • 24-10-2014
  • algorytm, Google, pozycjonowanie, SEO,

internet-loveGoogle, dążąc do doskonałości w dziedzinie pozycjonowania stron, stale unowocześnia algorytm odpowiedzialny za SEO. Wszystkie zmiany mają za zadnie eliminowanie „podejrzanych” witryn i ograniczenie ich dostępu do najwyższych miejsc w rankingu SEO.Okazuje się, że rocznie następuje około 500-600 zmian w algorytmie! Oczywiście, większość z nich to drobne udoskonalenia, ale część ma znaczący wpływ na całą branżę pozycjonowania stron.

Algorytm Google – początki

Początki wyszukiwarki Google przypadają na marzec 1998 roku. To właśnie wtedy na rynek weszła wyszukiwarka, która szybko zyskała popularność i zaintrygowała użytkowników. Już dwa lata później, Google dało możliwość użytkownikom wyszukiwania informacji bez konieczności odwiedzania głównej witryny firmy, czyli powstał pasek narzędzi Google Toolbar. Wprowadzenie tego elementu spowodowało szereg dyskusji na temat kolejności wyświetlania wyszukiwanych stron, czyli zupełnie nieświadomie zaczęła rozwijać się branża SEO. Tego samego roku, Google w prima aprilis rozpowszechniło informację, że wyniki wyszukiwania stron internetowych w pełni zależą od… gołębi, które są odpowiedzialne za ich dostarczenie. Oczywiście nikt w to nie uwierzył, jednak stale zastanawiano się nad tematem w jaki sposób ustalane są wyniki wyszukiwania.

Rozwój SEO

Dzięki listopadowej aktualizacji z 2003 roku, Google rozpoczęło walkę z przesyconym słowami kluczowymi contentem, twierdząc, że osiągnięcie pierwszego miejsca w rankingu stron powinno być większym wyzwaniem. Właśnie w tym czasie ogromna ilość witryn straciła pozycje osiągnięte dzięki sztucznemu nagromadzeniu słów kluczowych w tekstach stron internetowych.

Rok później, powstał update LSI (ang. Latent Semantic Indexing). Ta aktualizacja zwiększyła szansę Google na zrozumienie i zaakceptowanie synonimów słów kluczowych występujących w tekście.

Google-yellow-card

Początek nowego SEO

Stale dążąc do ulepszania algorytmu, Google wprowadzało zmiany, które w mniejszym lub większym stopniu wpływały na branżę SEO. Za początek nowego SEO uznaje się aktualizację, nazwaną wdzięcznie Panda. Jest to stosunkowo niedawny update, gdyż dokonano go w 2011 roku. Zdecydowanie przyczynił się on do rozwoju dziedziny pozycjonowania. Już nie ilość kluczowych słów występujących w tekście miała znaczenie, ale jakość contentu. Panda była odpowiedzialna za „wyłapywanie” zduplikowanych czy niekompletnych witryn na których dominowała niskiej jakości treść. To zmusiło autorów stron do tworzenia bardziej wartościowego i znacznie ciekawszego dla internautów contentu. W dość krótkim czasie, bo w przeciągu roku, wersja algorytmu Panda zmieniała się wielokrotnie.

W kwietniu 2012 roku, powstał Pingwin. Analiza linków była głównym celem tej wersji algorytmu. Linki zwrotne z serwisu, które były niskiej jakości, zostały usuwane, podobnie jak te do stron korzystających z nienaturalnego linkowania.

Gołąb to najnowszy update algorytmu Google. Przyczynia się on do wyświetleń wyników dla fraz lokalnych. Dzięki niemu ustalanie lokalizacji i określanie odległości stało się znacznie bardziej dokładne, a wraz z nimi wyniki wyszukiwania i generowane rankingi.

Ciągły rozwój SEO

Branża SEO jest bardzo dynamiczna. Zawdzięcza to firmie Google, która swoje działania opiera na nieustannych zmianach jednego algorytmu. Chcąc przypatrzeć się dokładnie każdej zmianie, musielibyśmy poświęcić bardzo dużo czasu. Z całej historii powstawania SEO najważniejsze jest to, że uznaje się dwa jej początki. Pierwszy, z 1988 roku, a drugi zaś z 2011 roku. SEO przestało oznaczać tworzenie treści przesyconych słowami kluczowymi i chrakteryzującymi się nienaturalnością, ale stało się tworzeniem contentu dla ludzi. Jakość wygrywa z ilością!