INBOUND MARKETING BLOG

  • Stefan Materzyński
  • 26-4-2013
  • media społecznościowe,

Lajki rosną, klientów nie przybywa? Sprawdź, co możesz zrobić, by internetowi fani stali się realnymi odbiorcami Twoich produktów czy usług oraz jak wykorzystać potencjał stałych odbiorców Twoich treści, by przyciągnąć nowych.

Lajkujący ≠ klient

describe the imageMedia społecznościowe to wspaniałe narzędzie do promowania firmy i poszerzania zasięgu jej popularności (według danych State of Inbound Marketing 2012 77% firm z branży B2C oraz 43% z branży B2B pozyskało klientów dzięki aktywności na Facebooku). Kolejne lajki oraz udostępnienia wprawiają w zachwyt i przyspieszają bicie serca. Oczami wyobraźni widzisz już te rzesze fanów, dyskutujących, komentujących i dzielących się Twoimi treściami ze swoimi znajomymi. Zastanowiłeś się jednak, w jaki sposób przekształcisz zachęconych do interakcji użytkowników mediów społecznościowych w odbiorców Twoich produktów czy usług? No właśnie! Social media mają to do siebie, że oprócz bycia znakomitym medium komunikacyjnym dla firm stanowią również poważne wyzwanie dla marketingowców, którzy potrzebują wiedzy na temat rzeczywistego przełożenia prowadzonych online zadań na liczbę pozyskanych klientów(jak wynika z danych Awareness, Inc. 53% marketerów nie mierzy skuteczności swoich społecznościowych kampanii!). W tym artykule pokażemy Ci, jakie działania możesz podjąć, by przekształcać użytkowników social media w odbiorców Twojej handlowej oferty.

Media społecznościowe ≠ wyścig na lajki

Wielu handlowców w euforii realizacji strategii marketingowych przypomina sprinterów, którzy mają w jak najszybszym tempie dobiec do mety, a przy okazji pobić jakiś rekord. W social media też toczy się wyścig – na lajki, liczbę komentujących itd. (nic dziwnego, skoro aż 83% firm uważa tę formę komunikacji z potencjalnymi klientami jako istotną dla rozwoju marki). Pytanie tylko, dokąd biegnie ten wyścig? Czy dzięki obłędnej ilości udostępnień i komentarzy Twoja firma rzeczywiście zyska nowych klientów? Dla realnego rozwoju Twojej marki istotne jest, by przekształcić odwiedzających Twój firmowy profil w wartościowe leady sprzedażowe, a dzięki kampanii dojrzewania leadów zyskać nowych, stałych klientów. Dla rozwoju Twojej firmy bardziej istotne jest, by podtrzymać już zdobyte zainteresowanie ze strony internautów niż na siłę zabiegać o pozyskanie nowych, niepotrzebnie się komunikacyjnie rozdrabniając, a pozostawiając samymi sobie tych, których skusili wcześniej.

Nowi użytkownicy ≠ wszystko

Zatrzymajmy się więc na chwilę przy stałych gościach Twojego firmowego profilu społecznościowego. Z punktu widzenia Inbound Marketingu ich stałe zaangażowanie, dzielenie się swoimi spostrzeżeniami czy zadawanie pytań to dla Ciebie ogromna szansa na pozyskanie wartościowych leadów sprzedażowych. Śledząc obszary ich branżowych zainteresowań będziesz mógł skierować do nich przekaz (np. w postaci darmowego raportu, e-booka czy webianaru), który będzie odpowiedzią na ich potrzeby oraz pozwoli przesunąć ich w dół Twojego lejka sprzedażowego.

Pamiętaj również o nagradzaniu dotychczasowych klientów za podzielenie się informacjami o produkcie ze swoimi znajomymi. Mają oni bowiem dużą szansę na stanie się ambasadorami Twojej marki. Wykorzystaj ich potencjał! Dlatego zadbaj o to, by mieli oni możliwość dzielenia się informacjami na temat Twojej oferty w mediach społecznościowych oraz zachęcaj ich do tej formy komunikacji. Jednocześnie wdrażaj rozwiązanania, które sprawią, że Twoi ambasadorzy będą czuli się docenieni i zauważani przez markę, o której mówią czy piszą. Warto przygotować dla nich specjalne bonusy czy darmowe próbki, które z jednej strony będą metodą docenienia ich zaangażowania w markę, z drugiej strony staną się zaś okazją do zacieśnienia handlowych więzi w ramach tzw. cross-sellingu (sprzedaży dodatkowych produktów lub usług po dokonaniu wcześniejszego zamówienia).

media spolecznosciowe 2

Nie czekaj, aż potencjalni klienci sami pojawią się na Twojej branżowej stronie oraz zaczną budować popularność Twojego profilu w social media! Wyjdź naprzeciw ich zainteresowaniom i sam zachęcaj do interakcji. W jaki sposób możesz pobudzać aktywność internautów i kierować ich w kierunku stania się Twoimi leadami sprzedażowymi? Publikując content na firmowym wallu (np. w postaci linku do artykułu na blogu) pamiętaj o każdorazowym sprawdzeniu, czy dana treść zawiera widoczne i aktywne przyciski Call to Action. Dzięki nim zachęcisz odwiedzających do przejścia na Twoją stronę docelową oraz przekształcenia w wartościowy lead sprzedażowy.