INBOUND MARKETING BLOG

  • Stefan Materzyński
  • 24-2-2017
  • inbound marketing,

Hasło udana kampania marketingowa u większości osób automatycznie budzi skojarzenia z wielkimi, światowymi markami. To prawda, że trudno jest przebić emocjonujące, wypełnione adrenaliną reklamy GoPro, radosne spoty Coca-coli czy entuzjastyczne, historyczne wystąpienia Steve’a Jobsa podczas premiery kolejnych produktów Apple’a. Co jednak zrobić, jeżeli po pierwsze nie dysponujemy nawet 1% budżetu, jakim dysponują wspomniane firmy, po drugie nasza branża wydaje się nie przedstawiać tak wspaniałego potencjału marketingowego? Powiedzmy to sobie szczerze: nie każda branża jest „ekscytująca”. Jak zatem atrakcyjnie „zapakować” nasz produkt, jeżeli jesteśmy dostawcą oprogramowania i na co najlepiej przeznaczyć budżet marketingowy w firmie technologicznej?

⇒ Inbound Marketing

„86% klientów woli zapłacić więcej za produkt w zamian za wyższy poziom obsługi”1

Inbound-Marketing-Clickray.jpg Wszyscy lubimy być traktowani wyjątkowo niezależnie od tego czy jemy obiad w restauracji, robimy zakupy czy też korzystamy z usług bankowych. Wszyscy też doceniamy, kiedy sprzedawca jest z nami szczery i nie próbuje nam wcisnąć niczego na siłę. Dla współczesnego klienta to, w jaki sposób jest traktowany jest ważniejsze niż cena, a nawet jakość produktu! Ta cenna obserwacja stała się punktem wyjścia dla twórców koncepcji inbound marketingu, czyli tzw. marketingu przychodzącego.

Zamiast inwestować w nachalne, „wyskakujące” banery i reklamy typu pop-up, udzielamy się na forach branżowych, w mediach społecznościowych, prowadzimy bloga firmowego, etc. Dzięki temu pokazujemy się jako eksperci i pasjonaci w swojej dziedzinie, a na naszą stronę internetową nie trafiają przypadkowi internauci tylko odbiorcy faktycznie zainteresowani naszym produktem.

Wszyscy lubimy być traktowani wyjątkowo niezależnie od tego czy jemy obiad w restauracji, robimy zakupy czy też korzystamy z usług bankowych. Wszyscy też doceniamy, kiedy sprzedawca jest z nami szczery i nie próbuje nam wcisnąć niczego na siłę. Dla współczesnego klienta to, w jaki sposób jest traktowany jest ważniejsze niż cena, a nawet jakość produktu! Ta cenna obserwacja stała się punktem wyjścia dla twórców koncepcji inbound marketingu, czyli tzw. marketingu przychodzącego.

Zamiast inwestować w nachalne, „wyskakujące” banery i reklamy typu pop-up, udzielamy się na forach branżowych, w mediach społecznościowych, prowadzimy bloga firmowego, etc. Dzięki temu pokazujemy się jako eksperci i pasjonaci w swojej dziedzinie, a na naszą stronę internetową nie trafiają przypadkowi internauci tylko odbiorcy faktycznie zainteresowani naszym produktem.

⇒ Poznaj swoich odbiorców

Inbound marketing jest nie tylko znacznie tańszy, ale też skuteczniejszy niż tradycyjne formy reklamy, bo, zamiast produktu, w centrum stawia potrzeby klientów. Dlatego budowanie strategii inbound marketingu warto zacząć od dokładnego spisania typowych problemów i pytań zadawanych najczęściej przez potencjalnych klientów oraz określenia ich profili. Świetnym źródłem informacji są rozmaite fora i grupy tematyczne.

⇒ Retargeting

Łatwiejsze zadanie mamy w przypadku odbiorców, którzy już wpadli do naszego lejka marketingowego (odwiedzili stronę branżową, „zalajkowali” post czy dokonali zakupu). Systemy klasy marketing automation zapamiętują preferencje i zainteresowania internautów i na tej podstawie dopasowują do nich spersonalizowany, skuteczniejszy przekaz marketingowy. Niestety marketingowcy zbyt często koncentrują swoje wysiłki wyłącznie na pozyskiwaniu nowych klientów, zaniedbując odbiorców, którzy skorzystali już z oferty. To poważny błąd, biorąc pod uwagę, że prawdopodobieństwo dokonania zakupu jest aż o 70% wyższe w przypadku użytkowników, wobec których zastosowano tzw. retargeting2, a pozyskanie nowego klienta jest kilkakrotnie droższe niż utrzymania dotychczasowego.

⇒ Publikuj przydatny content

88% marketingowców działających w modelu B2B, wykorzystuje content marketing w strategii marketingowej.3

Publikuj przydatny content

Tematyka związana z nowymi technologiami i oprogramowaniem pozwala na stworzenie dużej ilości świetnych, edukacyjnych treści, które przyciągną odpowiednich odwiedzających. Mimo że tworzenie e-booków, webinariów czy artykułów na blogu branżowym wymaga sporego nakładu czasu i pracy, niejednokrotnie wiąże się też z koniecznością zatrudnienia dodatkowych pracowników, przynosi naprawdę znakomite rezultaty. Jest tylko jeden warunek: musimy to robić regularnie. Kalendarz publikacji powinien uwzględniać nie tylko tematykę i datę, ale też profil docelowego odbiorcy czy słowa kluczowe. Im więcej szczegółów tym łatwiej zachować ciągłość i spójność publikacji.

⇒ Wypromuj się w mediach społecznościowych

Wypromuj-sie-w-mediach-spolecznosciowych.jpg

Media społecznościowe to jeden z najpopularniejszych, najszybszych i stosunkowo niedrogich (inwestujemy głównie nasz czas) sposobów na promowanie treści i docieranie do odbiorców. Tylko w którą sieć społecznościową warto zainwestować? W przypadku marketingu w firmach technologicznych działających w modelu B2B zdecydowanym must have jest LinkedIn, zachęcamy jednak do eksperymentowania na podstawie różnych profili docelowych odbiorców. Na pewno nie warto zakładać jak największej liczby kont we wszystkich możliwych sieciach społecznościowych, szczególnie, jeżeli ma to się odbyć kosztem jakości naszych wpisów; 2 – 3 portale w zupełności wystarczą.

82% konsumentów ocenia poziom jakości obsługi na podstawie tego jak szybko zostaną rozwiązane ich problemy.4

Case Study: To jak najlepiej wykorzystać media społecznościowe do kontaktów z klientami i celów marketingowych świetnie pokazuje firma Dell (producent sprzętu komputerowego). Wychodząc naprzeciw swoim odbiorcom, firma stworzyła program @DellCares, wykorzystujący fora i sieci społecznościowe do kontaktowania się z klientami i odpowiadania na ich pytania (np. za pomocą tweetów). W ten sposób aż 98% problemów zgłaszanych przez klientów zostało rozwiązanych bez konieczności bezpośredniego kontaktowania się z serwisem. Program nie tylko generuje zysk, ale też znacznie przyczynił się do poprawy wizerunku firmy.

Jak widać skuteczny marketing w firmie technologicznej jest możliwy i nie wymaga wcale gigantycznego nakładu pieniędzy. Spójna strategia zbudowana w oparciu o najlepsze techniki inbound marketingu w połączeniu z odpowiednim oprogramowaniem typu marketing automation pozwolą nam wyróżnić się na w marketingowym tłumie i odnieść długofalowy sukces.

—————

Źródła:

1http://www.forbes.com/sites/steveolenski/2014/09/10/could-this-be-more-important-than-price-and-product/2/#1e45164662ee

2http://www.trueship.com/blog/2015/06/11/current-retargeting-statistics-paint-prosperous-picture/#.V2QOWruLTIU

3http://www.forbes.com/sites/jaysondemers/2015/12/10/35-content-marketing-statistics-you-need-to-know-in-2016/#70923a1a4363

4http://www.forbes.com/sites/steveolenski/2014/09/10/could-this-be-more-important-than-price-and-product/2/#171e1de5662e

http://www.forbes.com/sites/miketempleman/2016/03/02/content-marketing-for-boring-industries-a-case-study/#23b2a5c91e02

http://www.businessesgrow.com/2015/05/21/b2b-digital-marketing-case-studies/ https://blog.kissmetrics.com/ultimate-guide-startup-marketing/http://www.trueship.com/blog/2015/06/11/current-retargeting-statistics-paint-prosperous-picture/#.V2QOWruLTIU

http://blog.hubspot.com/insiders/24-hour-marketing-strategy

New Call-to-action