INBOUND MARKETING BLOG

  • Stefan Materzyński
  • 25-10-2012
  • marketing internetowy, media społecznościowe,

reklama na FBJeszcze kilka lat temu temat mediów społecznośœciowych praktycznie nie istniał. Natomiast dzisiaj, bez posiadania fanpage’a na Facebooku, większoœść firm pozbawiona jest jednego z najlepszych kanałów komunikacji ze swoimi klientami. Era social mediów sprawiła bowiem, że zamiast reklamować się przed nabywcami produktów czy usług, przedsiębiorstwa robią to wœród nich.
Koniecznoœć posiadania fanpage’a jest kwestią nie tylko wizerunkową. Firma, mająca konto na najbardziej popularnym portalu społecznośœciowym na œwiecie, uważana jest za nowoczesną i otwartą na potrzeby użytkowników swoich marek. Z punktu widzenia marketingowców natomiast, fanpage umożliwia opracowanie strategii dla efektywnej i dośœć taniej (w stosunku do innych) kampanii reklamowej.

Facebook Ads umożliwia osobom odpowiedzialnym za reklamę na portalach społecznoœciowych promowanie danej firmy, wydarzenia, grupy czy postu. Pozwala na zwrócenie uwagi użytkowników serwisu na daną markę i w konsekwencji (po spełnieniu pewnych warunków np. zamieszczaniu ciekawych treœci na stronie), na przekształcenie ich w realnych klientów. Samo tworzenie oraz prowadzenie płatnych kampanii reklamowych na Facebooku odbywa się podobnie do tych, które mają miejsce w przypadku „tradycyjnych” kampanii PPC, uruchamianych np. za pomocą Google AdWords.

Okreśœlenie celów reklamy

Po podjęciu decyzji dotyczącej uruchomienia kampanii reklamowej na Facebooku, należy w pierwszej kolejnoœci okreœślić bezpoœśrednie cele, jakie będziemy chcieli za jej pomocą osiągnąć. Może to być:

  • Pozyskiwanie nowych fanów dla naszego fanpage’a.
  • Promowanie danego produktu/marki/wydarzenia.
  • Wspieranie sprzedaży danego produktu.
  • Promowanie danego produktu/marki/wydarzenia.

Cele te są tutaj rozdzielone, jednak z uwagi na fakt, że Facebook nie był i nadal nie jest platformą stricte reklamową, każda kampania prowadzona na tym portalu w jakimœ stopniu realizuje każdy z nich. Wybór celu kampanii wpływa jednak mocno na format reklamy, którą w niej zastosujemy:

  • Standard ads
  • Like ads
  • Page Post
  • Sponsored Stories

Reklama na Fecbooku parametry

Najprostszym sposobem na stworzenie swoich reklam i rozpoczęcie kampanii jest zalogowanie się na swoje konto na Facebooku jako administrator i wejœście na stronę www.facebook.com/ads/create. Po wybraniu fanpage’a, który chcemy promować, pojawia się menu wyboru:

  • Zyskaj więcej polubień (umożliwia tworzenie Like ads).
  • Promuj posty strony (umożliwia tworzenie Page Post i Sponsored Stories).
  • Zobacz opcje zaawansowane (umożliwia tworzenie wszystkich typów reklam).

Od tego, którą opcję promocji wybierzemy, zależeć będą kolejne kroki przygotowywania reklamy na Facebooku. Cel, który chcemy osiągnąć, będzie miał wpływ na grafikę oraz hasła reklamowe kampanii.

Przykładowa reklama Like ads

Format reklamy typu Like ads jest dosyć uniwersalny, ponieważ umożliwia nam samodzielny wybór grafiki i tekstu, które posłużą do jej stworzenia – dodatkowo pod każdą reklamą będzie umieszczony charakterystyczny button „Like”, którego kliknięcie zwiększy liczbę naszych fanów. Stworzenie tego formatu reklamy sprowadzi się więc do kilku prostych czynnoœści:

  • Napisania krótkiego, chwytliwego tekstu (max. 90 znaków).
  • Wyboru grafiki, która zareklamuje Twoją firmę (100×72 px).
  • Wybrania jednej z zakładek fanpage’a, na którą trafi użytkownik po kliknięciu w reklamę.
  • Sprawdzenia, jak będzie wyglądała Twoja reklama.

Targetowanie

Facebook oferuje swoim klientom wybór kilkunastu opcji targetowania. Jest to doœć znaczące, gdyż w przypadku portali społecznośœciowych można mówić o hipertargetowaniu, czyli dokładnym okreœśleniu cech potencjalnego klienta – jego wieku, stanu cywilnego, zawodu itd. W praktyce jednak – szczególnie w polskich warunkach – wąskie targetowanie nie jest jeszcze przydatne. Wynika to z faktu, iż znakomita czꜶć użytkowników Facebooka nie podaje aktualnych danych dotyczących np. swojego miejsca zamieszkania, wieku, zainteresowań itp.

Koszty reklamy na Facebooku

Po stworzeniu kreacji oraz wybraniu opcji targetowania należy przejœść do cz궜ci, w której ustalimy czas trwania oraz budżet dla danej kampanii. W tym miejscu wybieramy walutę, którą będziemy się posługiwać, kraj pochodzenia właśœciciela konta oraz okreśœlamy, czy rozliczamy się za pomocą budżetu dziennego czy całośœciowego. W ostatnim etapie tworzenia kampanii możemy również ustalić rodzaj naliczania opłaty za emitowanie naszych reklam: CPM lub CPC.

W tym momencie nasza kampania jest już gotowa. Możemy wysłać reklamy do akceptacji przez Facebooka. Co ważne, nigdy nie powinniœmy ograniczać się do jednej kreacji, bądźŸ jednego promowanego postu. Najważniejsza jest możliwoœść testowania kilku reklam po to, by wyłonić najbardziej efektywną dla naszych celów. Jest to początek drogi optymalizowania naszej nowej kampanii na Facebooku.

KW