INBOUND MARKETING BLOG

  • Stefan Materzyński
  • 24-2-2017
  • e-commerce,

Wielu ludzi marzących o otworzeniu własnego biznesu, powstrzymuje brak wystarczających funduszy i doświadczenia. Zupełnie niepotrzebnie. W dzisiejszych czasach można zostać przedsiębiorcą nie kradnąc pierwszego miliona, nie zaciągając gigantycznej pożyczki w banku ani nie kończąc elitarnej szkoły handlowej. Jak to zrobić? Odpowiedzią jest e-commerce. Oto dowody:

  • Airbnb jest najpopularniejszym portalem wynajmującym wakacyjne mieszkania i domy, mimo że firma nie posiada żadnych nieruchomości.
  • Uber na masową skalę oferuje przewóz osób, mimo że formalnie nie posiada ani jednego samochodu.
  • Allegro jest największą platformą transakcyjną w Polsce, mimo że niczego nie produkuje.

Żeby odnieść sukces w e-commerce potrzebny jest przede wszystkim dobry pomysł, upór i gotowość do nauki. W dzisiejszym artykule przedstawiamy kilka najważniejszych wskazówek jak krok po kroku rozpocząć własny biznes w e-commerce.

1. Zbadaj rynek

Jak rozpocząć biznes w e-commerce

Poszukując pomysłu na start-up, możemy obrać jedną z dwóch ścieżek. Na największy zysk mamy szansę wdrażając nowatorski, niszowy produkt. Jeżeli nic przełomowego nie przychodzi nam do głowy, pozostaje nam utarty, ale sprawdzony szlak. Nawet jeżeli nie zrewolucjonizujemy rynku ani nie dostaniemy zaproszenia do Doliny Krzemowej, możemy liczyć na stabilny rozwój, oferując produkt, na który jest powszechne zapotrzebowanie. Do najpopularniejszych rozwiązań należą tutaj rozmaite wyszukiwarki, sklepy internetowe czy też blogi.

Z raportu o kondycji polskich start-upów wynika, że głównym źródłem innowacji w początkujących przedsiębiorstwach jest analiza zachowań klientów. Dlatego, niezależnie od tego, którą drogę obierzemy, kluczem do sukcesu jest rzetelna analiza rynku. Biznes w e-commerce należy zacząć od odpowiedzi na następujące pytania: Kim są moi potencjalni odbiorcy? Jaki mają problem? W jaki sposób mój produkt może im pomóc? Co wyróżnia mnie na tle konkurencji?

2. Stwórz własny model biznesowy

Kiedy już mamy świetny pomysł na e-biznes, musimy określić model dla naszej działalności. Analiza rodzimego rynku pokazuje, że zdecydowanie najlepsze wyniki (roczny wzrost przychodów ponad 50%!) uzyskują firmy, które eksportują swoje usługi i działają w modelu B2B lub B2B2C. Wśród polskich startupów dominują producenci oprogramowania w modelu SaaS (Software as a Service), działający w branżach aplikacji mobilnych, Big Data, e-commerce i usług internetowych; oni też mogą liczyć na najszybszy rozwój firmy.

3. Pozostań wierny sobie

Jak widać programiści i absolwenci kierunków informatycznych mają ułatwione zadanie, jednak niedocenianym, a bardzo istotnym czynnikiem determinującym sukces w e-commerce jest pasja. To właśnie ona zwiększy naszą wytrwałość i pomoże pokonać przeszkody, które każdy początkujący przedsiębiorca napotyka na swojej drodze rozpoczynając własny biznes w e-commerce. Potwierdzają to zagraniczne sukcesy polskich firm modowych, które wypromowały się online: Aloha From Deer czy Mr. Gugu & Miss Go. Sam założyciel Aloha From Deer zaczynał jako 20-latek, a jego budżet wynosił ok. 2 tys. PLN!

4. Poszukaj wsparcia profesjonalistów

Poszukaj wsparcia profesjonalistów w e-commerce

Niestety, nawet najlepszy pomysł i entuzjazm nie uchronią nas od konieczności zmierzenia się z formalnościami prawno-podatkowymi, czyli zdecydowanie najmniej przyjemnym etapem rozpoczynania własnej działalności w e-commerce. O ile sami nie jesteśmy specjalistami w zakresie księgowości czy prawa, najbezpieczniej będzie zwrócić się do profesjonalistów. Początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z pomocy inkubatorów przedsiębiorczości, oferujących m.in. doradztwo, zaplecze techniczne, szkolenia oraz wsparcie w pozyskiwaniu dofinansowania czy też rozliczeń z ZUS.

5. Zadbaj o funkcjonalną stronę internetową

Atrakcyjny design to połowa sukcesu. Zastanów się ile znasz osób, które nie posiadają smartfonu lub tabletu ze stałym dostępem do Internetu. A teraz pomyśl jak wielu potencjalnych klientów traci przedsiębiorca, którego witryna nie jest zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych. W dzisiejszych czasach łatwa w nawigacji, intuicyjna i przede wszystkim czytelna na urządzeniach mobilnych strona internetowa powinna być absolutnym punktem wyjścia dla każdego biznesu (nie tylko w branży e-commerce!).

6. Wybierz odpowienie narzędzia do automatyzacji marketingu

Według ekspertów tylko 11% e-sklepów utrzymuje się na rynku dłużej niż 5 lat. Zaprojektowanie nawet dobrej strony internetowej to zdecydowanie za mało żeby wypromować markę i pozyskać klientów. Dlatego już na etapie planowania naszego biznesu w e-commerce powinniśmy zastanowić się nad wyborem odpowiedniego oprogramowania, które umożliwi gromadzenie danych i segmentację naszych potencjalnych klientów w oparciu o ich zachowanie online. Dzięki temu, do każdego odbiorcy skierujemy maksymalnie spersonalizowany, skuteczny przekaz marketingowy. Nawet przy niewielkim budżecie warto zainwestować w odpowiednią technologię, która znacznie zwiększy nasze szanse na zaistnienie na rynku.

7. Stwórz plan kampanii marketingowej

Jak rozpocząć biznes w e-commerce?

Jednym z największych błędów popełnianych przez marketingowców działających w branży e-commerce jest przekonanie, że im większy, bardziej krzykliwy baner reklamowy, migający nachalnie przed oczami internautów, tym lepiej. Nic bardziej mylnego. Taki model reklamy, zamiast pozytywnych skojarzeń z marką, wywołuje irytację u odbiorcy. Mądry marketing bazuje na budowaniu trwałej relacji z odbiorcą i spersonalizowanym przekazie reklamowym, który faktycznie pomaga w dokonaniu zakupu. Dlatego, zaczynając biznes w e-commerce warto stworzyć spójny plan uwzględniający harmonogram publikacji na blogu firmowym, kampanie w mediach społecznościowych czy też publikowanie innych niż promocyjne treści, materiałów edukacyjnych i informacyjnych, wartościowych dla naszych odbiorców: ebooków, webinariów, video, etc.

W dzisiejszych czasach, niemal każdy, niezależnie od zasobów jakimi dysponuje, może rozpoczęć biznes w e-commerce. Zanim jednak zainwestujemy jakiekolwiek pieniądze, warto opracować szczegółową strategię, pamiętając, że to właśnie połączenie nowych technologii, inteligentnego marketingu i indywidualnego podejścia do klienta jest dziś kluczem do sukcesu w e-commerce.

Źródła:

http://www.forbes.pl/grzechy-polskiej-branzy-e-commerce,artykuly,187179,1,1.html

https://www.entrepreneur.com/article/237847

http://www.forbes.com/sites/brentgleeson/2014/09/05/3-steps-to-launch-your-first-ecommerce-website/#79ea6da994dc

http://nf.pl/przedsiebiorca/a-moze-ebiznes,,12595,213

http://startuppoland.org/wp-content/uploads/2015/10/Startup-Poland_raport_2015.pdf

http://pierwszymilion.forbes.pl/polski-e-commerce-za-granica-zakupy-internetowe-obcokrajowcow,artykuly,197147,1,1.html

http://pierwszymilion.forbes.pl/5-praktycznych-sposobow-na-sukces-w-e-biznesie,artykuly,197655,1,1.html

New Call-to-action