INBOUND MARKETING BLOG

  • Stefan Materzyński
  • 24-2-2017
  • Blogowanie, content marketing, Startup,

O korzyściach płynących z prowadzenia bloga firmowego napisano już wiele. O dobrych praktykach blogowania już mniej. A przecież założenie bloga to nie sztuka – wyzwanie zaczyna się dopiero wtedy, kiedy trzeba coś na nim napisać.

Poznanie podstawowych zasad blogowania, jest rzeczą absolutnie kluczową. Blogosfera rządzi się specyficznymi prawami a ci, którzy się do nich nie stosują, szybko giną w czeluściach sieci i zostają zapomniani. Startupy, dla których blog jest jednym z głównych kanałów marketingowych, nie mogą sobie na to pozwolić. Oczywiście można uczyć się na błędach, samemu poznawać zasady i testować rozwiązania, które mogą zapewnić blogowi sukces. Podejście takie zajmuje jednak dużo czasu, a większość firm tego typu go nie posiada. Dlatego też publikujemy wskazówki dotyczące blogowania dla startapu technologicznego w formie listy, która powstała zarówno na podstawie naszych obserwacji czy praktyk, jak i publicznych wypowiedzi znanych blogerów.

 

Jak więc powinieneś zabrać się za blogowanie by zwiększyć widoczność swojego startupu technologicznego w sieci?

Wskazówki dotyczące blogowania dla startupu technologicznego

Po pierwsze: Nie wstydź się swoich doświadczeń i dziel się wiedzą

Blog to w końcu miejsce, w którym liczy się osobowość autora. Oczywiście na firmowym blogu nie ma miejsca na dzielenie się zdjęciami z wakacji, ale jeśli twoje doświadczenia są w jakiś sposób związane z tematem posta to przecież możesz się na nie powołać. Czytelnicy po prostu lubią wiedzieć, że po drugiej stronie ekranu znajduje się żywy człowiek, a nie korporacyjna maszyna. Dowodem, że taka strategia działa, są doświadczenia startupu Groove, który znacznie zwiększył swoją widoczność w sieci po tym, jak zaczął opisywać kolejne etapy rozwoju firmy – wraz z sukcesami i porażkami.

Tematyka postów koncentrowała się na następujących zagadnieniach: „3 porażki, które niemal zabiły nasz startup”, „Jak zwiększyliśmy liczbę subskrybentów o 358%”, itp. Efekt? Ponad 1000 nowych subskrybentów w tydzień!

Podziel się od czasu do czasu swoimi doświadczeniami, wpleć w tekst jakąś anegdotkę, pozwól sobie na odrobinę humoru. Opisz historię swojego startupu i to, co sprawiło, że osiągnął on sukces. Napisz o firmach, które stanowiły dla ciebie inspiracje. Tego typu wpisy tworzą więź między nadawcą a odbiorcą, a więź ta jest w blogowaniu niezwykle ważna.

Po drugie: Znajdź ekspertów, którzy napiszą dla ciebie gościnne posty

Nawiązanie kontaktu ze znanymi ludźmi z danej branży często jest tym ostatnim elementem układanki, który pozwala na osiągnięcie sukcesu. Dlaczego? Po pierwsze, eksperci są niezastąpionym źródłem informacji, które pomogą ci w rozwijaniu startupu. Po drugie, mogą oni bardzo pomóc w uzyskaniu większego zasięgu a co za tym idzie w dotarciu z komunikatem do większej liczby osób i rozreklamowaniu twojej firmy. Eksperci czy znani blogerzy mają ogromny wpływ na społeczność, skupioną wokół ich osoby. Postaraj się to wykorzystać. Nawiąż kontakt – czy to w trakcie branżowej konferencji, czy za pomocą e-maila lub wiadomości na LinkedIn – zainteresuj swoją firmą, produktem czy usługą i poproś o napisanie gościnnego wpisu na firmowego bloga lub recenzji. Zdziwisz się, jak wiele osób przeczyta wpis przygotowany przez znany, branżowy autorytet! Jest duża szansa, że część z tych ludzi chętnie zapozna się również z innymi postami opublikowanymi na twoim blogu i dowie się więcej na temat oferty twojego startupu. W krajach zachodnich praktyka zapraszania popularnych autorów do publikowania na blogach firmowych jest dość powszechna, w Polsce – znacznie rzadziej wykorzystywana, dlatego tym bardziej warto wykorzystać szansę.

Po trzecie: Pisz teksty informacyjne i edukacyjne, a nie promocyjne

Internauci wyczuwają reklamę na kilometr i bardzo jej nie lubią. Gdy tylko zorientują się, że mają do czynienia z natrętną reklamą, uciekną natychmiast. Oczywiście blog firmowy jest pewnym rodzajem promocji, ale jej istotą nie jest uporczywe „wpychanie” czytelnikom produktu. Blog jest narzędziem, za pomocą którego budujemy widoczność startupu w Internecie, edukujemy rynek w danej dziedzinie, wypracowujemy prestiż swojej marki oraz, co niezwykle istotne, budujemy dobre relacje z klientami. Dlatego też tworząc bloga powinieneś skupić się nie tyle na reklamie swojego produktu, co na dostarczaniu czytelnikom dobrych i użytecznych treści. Na jednego posta o zaletach twojego startupu niech przypada więc kilka innych, które opisują najnowsze trendy w branży, radzą, jak rozwiązywać problemy związane z twoją „działką” czy odpowiadają na pytania klientów. Treści tego typu przyciągną czytelników i sprawią, że startup zyska szacunek i zaufanie potencjalnych klientów.

Po czwarte: Pisz zrozumiałym dla każdego czytelnika językiem

Treści, które tworzysz, powinny być przede wszystkim zrozumiałe dla odbiorców. Bo co z tego, że piszesz dobre, specjalistyczne teksty opisujące sposób działania twojego produktu czy odpowiadasz na pytania klientów, skoro nikt nie potrafi zrozumieć, o co ci chodzi? Nawet jeśli twój startup tworzy rozwiązania przeznaczone do stosowania w firmach informatycznych nie zakładaj z góry, że twoi odbiorcy chcą czytać teksty naszpikowane specjalistyczną, informatyczną terminologią. Nikt nie oczekuje, że wpisy na blogu będą miały status rozpraw naukowych dlatego tłumacz trudne pojęcia i unikaj nadmiernego stosowania branżowego żargonu. Niech wpisy mają charakter ciekawej rozmowy z czytelnikiem – nie suchego, akademickiego wykładu.

Po piąte: Daj subskrybentom dostęp do dodatkowych treści

Jednym z najlepszych sposobów na pozyskanie i rozbudowę bazy subskrybentów oraz zaangażowanie czytelników jest zapewnienie im dodatkowych treści w zamian za subskrypcję. Tym, którzy pozostawili swój adres e-mail, możesz udostępnić dodatkowe posty, darmowe ebooki, rabaty, kody promocyjne (jeśli takie posiadasz), paczkę z darmowymi zdjęciami lub kilka dobrych tapet na pulpit. Jeśli będziesz konsekwentnie wysyłał subskrybentom tego typu prezenty, z całą pewnością zwiększysz ich zaangażowanie, zyskasz stałych czytelników i prawdopodobnie nowych klientów.

Po szóste: Dbaj o wygląd bloga

Ciekawe posty, gościnne wpisy branżowych ekspertów i darmowe treści nie przyniosą pożądanego efektu, jeśli twój blog będzie odstraszał wyglądem. Większość Internautów wyrabia sobie opinię na temat firmy na podstawie wyglądu jej strony internetowej. Tak więc jeśli chcesz, by twój startup był dobrze postrzegany, powinieneś postarać się o to, żeby szablon bloga był nowoczesny, estetyczny i przejrzysty. Pamiętaj również o doborze odpowiedniego kroju fontów (np. Arial, Open Sans), dobrej jakości zdjęć związanych z tematem wpisu oraz ogólnym, przejżystym układzie treści z nagłówkami, punktorami i akapitami. Dzięki temu twoje posty będą bardziej przyjazne dla czytelników i sprawią, że będzie on chętniej wracał tak jak do miejsc, które są ładne.

Część z omówionych tutaj wskazówek dotyczących blogowania dla startupu technologicznego pewnie wydaje Ci się oczywista, ale niestety praktyka pokazuje, że wiele firm o nich zapomina. Tak więc bez względu na to, czy zaczynasz przygodę, czy już prowadzisz bloga, sprawdź, czy rzeczywiście stosujesz opisane przez nas praktyki: czy piszesz o swoich doświadczeniach? masz gościnne posty ekspertów branżowych? tworzysz zrozumiałe treści o charakterze informacyjnym i edukacyjnym? dbasz o wygląd bloga i dajesz subskrybentom dostęp do dodatkowych treści? Jeśli nie to najwyższy czas zacząć!

Jeśli chcesz dodatkowo poszerzyć wiedzę na temat blogowania, możesz posiłkować się materiałami dostępnymi w portalu HubSpot.

 

 

 

New Call-to-action