LEJEK SPRZEDAŻOWY

JAK DZIAŁA LEJEK SPRZEDAŻOWY?

Lejek sprzedażowy to pewna metafora, która pomaga zrozumieć proces sprzedaży. Otóż wszyscy użytkownicy odwiedzający stronę branżową, trafiają do Twojego lejka sprzedażowego. Dlatego też, jak sama nazwa wskazuje, na górze jest on szeroki. Jednak tylko internauci, którzy skorzystają z Twojej oferty, a więc przekształcą się w faktycznych klientów, wychodzą z lejka sprzedażowego dolną, znacznie węższą stroną. Taki obrazowy sposób przedstawienia całego procesu, pomaga w klasyfikacji potencjalnych klientów do odpowiednich grup oraz w podjęciu odpowiednich działań, których ostatecznym celem jest sfinalizowanie transakcji, czyli przesunięcie internautów, do najniższego poziomu lejka marketingowego.

Bardzo istotną wartością lejka sprzedażowego jest możliwość określenia długości trwania cyklu sprzedażowego oraz stworzenia dokładnego planu działań mającego ona celu osiągnięcie zamierzonych biznesowych celów. Lejek sprzedażowy pozwala uporządkować oraz ocenić wartość poszczególnych prowadzonych działań pod katem ich marketingowej skuteczności.

 

OPRACUJ SWÓJ LEJEK MARKETINGOWY

Lejek marketingowy zasadniczo dzieli się na cztery poziomy, które oznaczają różne stopnie zainteresowania Twoją ofertą. Dla każdego z nich, powinieneś wyznaczyć odpowiednie działania marketingowe, które umożliwią Ci przesunięcie Twoich odbiorców do kolejnego etapu. Bardzo istotną kwestią jest dobranie odpowiednich środków i metod przyciągnięcia uwagi zainteresowanych, a następnie zmiany ich pozycji w lejku sprzedażowym.
Niezbędne do przesunięcia odbiorców w dół swojego lejka sprzedażowego jest zaproponowanie im wartościowych treści, które skłonią ich do pozostawienia swoich danych kontaktowych. Bardzo istotny jest dobór oraz zestawienie poszczególnych elementów tekstu połączony z atrakcyjnym układem wizualnym. W roli przyciągających uwagę zachęt do dalszego kontaktu mogą wystąpić branżowe e-booki, webinary czy materiały video.

 

POZIOM WSTĘPNY LEJKA SPRZEDAŻOWEGO

Jak już wspomnieliśmy, w tej części lejka sprzedażowego są wszyscy użytkownicy trafiający na Twoją stronę. Na tym etapie, ustal, za pomocą jakich metod, najskuteczniej przyciągniesz do swojej strony sprecyzowaną grupę odbiorców (strategia słów kluczowych, pozycjonowanie strony, atrakcyjne treści, blog branżowy, media społecznościowe, itd.). Konsekwentnie testuj i wdrażaj rozwiązania, które przyczynią się do przesunięcia internautów w dół lejka sprzedażowego.

 

POTENCJALNI KLIENCI, KTÓRYM WARTO PRZEDSTAWIĆ OFERTĘ

Pamiętaj, że nie każdy internauta, który znajdzie się na górze lejka sprzedażowego faktycznie zainteresuje się Twoimi produktami lub usługami. Potencjalny klient to taki, któremu warto poświęcić swój czas i przedstawić swoją ofertę, by przeszedł na niższy poziom lejka sprzedażowego. Dlatego tak istotne jest, by wybrane przez Ciebie metody oddziaływania na klienta rzeczywiście przyczyniały się do zmiany jego pozycji w lejku sprzedażowym.

 

POTENCJALNI KLIENCI, KTÓRYCH TRZEBA OBJĄĆ ODPOWIEDNIM PROGRAMEM MARKETINGOWYM

Na tym poziomie lejka sprzedażowego znajdują się klienci wyraźnie zainteresowani Twoją ofertą, którzy jeszcze nie dokonali zakupu i których trzeba do tego odpowiednio przygotować np. poprzez regularne przedstawianie najnowszych ofert i informacji o danych produktach lub usługach. Umiejętne działanie zachęci ich do aktywności i sprawi, że przesuną się w dół Twojego lejka sprzedażowego.

 

KLIENT NA KOŃCU LEJKA MARKETINGOWEGO

Jeżeli, za pomocą odpowiednich akcji marketingowych, uda Ci się przesunąć danego odbiorcę do tego poziomu lejka sprzedażowego, oznacza to, że Twoja strategia odniosła sukces i udało Ci się sfinalizować transakcję. Pamiętaj, by zadbać o to, by sfinalizowany zakup nie był ostatnią aktywnością kupującego. Troszcz się rozwój zaistniałej handlowej relacji (również przez stałe dostarczanie wartościowych treści) tak, by jednorazowy zakup przerodził się w serię inwestycji.

 

CO ZYSKUJESZ?

Opracowując sprecyzowaną charakterystykę każdej z tych grup, możesz monitorować wskaźnik konwersji między poszczególnymi etapami, a w rezultacie, zmierzyć efektywność stosowanych technik marketingowych. Regularnie kontroluj liczbę konsumentów na poszczególnych poziomach lejka sprzedażowego, dla różnych kanałów marketingowych. Dzięki temu określisz, na których działaniach warto się skoncentrować, a które wyeliminować.

New Call-to-action